Elbilerne er fremtiden inden for persontransport
Mange danskere ser sig om efter et grønt alternativ, når de ser efter deres næste bil. Det kan for eksempel være en Hyundai elbil
Det koreanske bilmærke Hyundai blev etableret i 1967. Som mange andre koreanske virksomheder startede det hele med underleverancer til større spillere og etablerede brands fra Japan eller Europa inden for områder som elektronik, bildele eller mekanik. For Hyundais vedkommende var det for eksempel bildele til det store japanske mærke Mitsubishi at man producerede dele.
I 1990erne begyndte Hyundai at producere under ægte brand med helt nye selvudviklede modeller og i løbet af 00’erne bed de sig for alvor fat på det danske marked. Man havde nok en opfattelse af at få mere bil for pengene end hos de store etablerede mærker, der levede på renommeet – om end det ikke var de mest spektakulære modeller, den koreanske opkomling kunne levere.
Et moderne bilmærke med el på programmet
I dag har Hyundai udviklingsafdelinger flere steder rundt i verden og et designcenter i USA. Blandt nyere modeller finder du Santa Fe, Tuscon, i20, Ioniq og KONA. Hyundai er en af de producenter, som har fulgt med den grønne dagsorden og har sendt en række elektriske biler på gaden.
Det er efterhånden en udbredt opfattelse, at elbilerne må være vejen frem inden for den private persontransport – der er blot et forspring på 100 års produktudvikling til benzindrevne biler der skal indhentes. Det arbejdes der på, samtidig med at politikere og banker gør deres for at gøre de grønne biler attraktive gennem billige finansieringsløsninger og rabat på det meget høje danske bilafgifter. men meget er allerede sket inden for de sidste par årtier. For 40 år siden var elbiler en niche for helt særlige erhvervsbiler og først med Tesla sportsvogn i 00’erne blev der for alvor rykket ved folks opfattelse af elbilen