Første inkassosag: Sådan gør du
Det er virkelig ubehageligt, første gang en kunde ikke betaler de penge, de skylder dig. Det kan føles som et personligt angreb, når du har startet din egen lille virksomhed op og kæmper for at få det hele til at løbe rundt. Når det er første gang, at det sker, ved du sikkert heller ikke, hvordan du skal håndtere sagen.
Vi kommer her med en lille guide til, hvad du skal gøre. Vi er blevet inspireret til guiden af Debtia, et firma der lever af at hjælpe andre med inkasso. Faktisk har de hjulpet mere end 10.000 erhvervskunder. De har derfor godt styr på, hvordan du skal håndtere sådan en sag.
Først og fremmest er det vigtigt, at du prøver at gå i dialog med den kunde, der ikke betaler. Selvom du ikke behøver, er det god stil, at du rykker for pengene både to og tre gange. Måske får det kunden til at betale. Du bør lægge et rykkergebyr på, så du ikke bruger tid på at rykke uden at få nogle penge for det.
Send et inkassovarsel
Hvis din kunde ikke reagerer på de rykkere, du har sendt, skal du sende et inkassovarsel. Der skal du skrive, at sagen bliver sendt til inkasso, hvis pengene ikke bliver betalt inden en vis frist. Bliver pengene ikke det, er det smarteste, at du får et inkassofirma til at gå videre med sagen. De kan sørge for at håndtere sagen professionelt.
Der er flere grunde til, at du bør få et firma til at hjælpe dig. Først og fremmest kender de reglerne på området. Det er vigtigt, at de bliver overholdt til punkt og prikke, så det hele går lovligt til.
Derudover kan et inkassofirma håndtere dine skyldnere professionelt. Penge bliver hurtigt meget personlige for os. Du kan derfor komme til at reagere alt for følelsesmæssigt. Det vil et inkassofirma ikke gøre.